نوع مدرک: | متون چاپی |
سرشناسه | روشن ، بابک، نویسنده |
عنوان : | رابطه روشنفکری دینی و عقلانیت مدرن در ایران معاصر |
تکرار نام مولف : | پژوهشگر بابک روشن ؛ استاد راهنما محمد توحیدفام استاد مشاور محمدرضا مایلی |
سال نشر : | 1387 |
صفحه شمار: | و، [263] ورق |
ویژگی : | جدول، نمودار |
یادداشت | چکیده: فارسی- انگلیسی |
کتابنامه،واژه نامه و نمایه | کتابنامه: ص. 248-261 |
شناسه افزوده : | توحیدفام ، محمد (1345 -)، استاد راهنما دانشگاه آزاد اسلامی . واحد تهران مرکزی مایلی ، محمدرضا (1342 -)، استاد مشاور |
موضوعها : | اصفا روشنفکری ؛ دین ؛ خردگرایی ؛ سنت[1] ؛ نو گرایی ؛ پروتستان (مذهب) ؛ روشنفکران ؛ ایران
|
چکیده : | هدف پژوهش نگاه انتقادی به اندیشه و جریان روشنفکری دینی در ایران معاصر با مطالعه موردی نواندیشان دینی اندیشهساز (بازرگان- شریعتی) و نواندیشان دینی اندیشهورز (سروش- مجتهد شبستری) و سرمشقهای عقلانیت در ایران معاصر است. روش پژوهش کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی است. پژوهش شامل موارد ذیل است رابطه سنت و مدرنیته، بررسی شناخت مدرنیته و عصر روشنگری به عنوان یک پارادایم، متدولوژی و بینش روشنفکری مذهبی و دینی، بررسی نواندیشان دینی اندیشهساز (شریعتی)، روشنفکران دینی اندیشهورز (سروش). نتایج نشان میدهند که جایگزینی روشنفکری دینی در پروژه عقلانیت (حداقلی- حداکثری) است. مطابق عقلانیت حداکثری، «اثبات» ممکن است، اما «اثبات» امری عینی و عام است، به این معنا که میتوان له یک اعتقاد برهان قاطعی اقامه کرد که عموم عقلا در جمیع زمانها آن برهان را معتبر و قانعکننده بیابند. مطابق عقلانیت حداقلی نیز «اثبات» ممکن است، اما «اثبات» امری عینی و وابسته به شخص است، به این معنا که میتوان له یک اعتقاد برهانی اقامه کرد که عموم عقلایی که در مقدمات و پیشفرضها با ما همرای هستند، آن برهان را معتبر و قانعکننده بیابند |
لینک فایل دیجیتالی : | http://dl.nlai.ir/UI/2c9be138-f3fc-465a-86e5-214adcb221c0/Catalogue.aspx |
لینک ثابت رکورد: | ../opac/index.php?lvl=record_display&id=3332 |
زبان مدرک : | فارسی |